Bedenken van straatnamen als communicatiekans

Een straatnaam is meestal niet meer of minder dan een unieke en gebruiksvriendelijke aanduiding van waar je woont of je bedrijf hebt. Er is wat dat betreft helemaal niets mis met een straat als Signaalrood in Zoetermeer of de Hugo Verrieststraat in Den Haag, ook al is Hugo Verriest geen grote bekendheid meer en is ‘signaalrood‘ niet de meest po√ętische kleurbenaming. De postbode of taxi-chauffeur weet waar hij moet zijn. Toch zouden gemeenten meer mogen en kunnen doen met de communicatiekracht van straatnamen.

Elke gemeente heeft communicatiedoelstellingen, dus waarom zou je niet tenminste overwegen deze met dit middel te bereiken. Neem de doelstelling van een gezondere bevolking, die beter eet en meer beweegt. De Vinex-straatnamenconceptlijst van Brandwolk bevat in elk geval een buurt met namen als Rugslag, Borstcrawl, Vogelnestje, Coopertest, Marathon, Sit-ups, Warming-Up. De buurt ernaast krijgt namen van gezonde gerechten. In Zwijndrecht bestaat een Veldslahof en een Tomatenplein, maar het kan lekkerder:  Met straatnamen als Waldorfsalade, Gazpacho, Gerookte Aubergine, Gestoomde vis, Frambozensaus, Glas wijn, Patatzonder, Aardbeiensorbet en Espresso stel je een complete gezonde maaltijd voor je burgers samen. Het zou bijvoorbeeld een goed idee zijn om in alle Zeeheldenbuurten van Nederland de namen van de belegen zeehelden te veranderen door namen van gezonde gerechten of gezonde activiteiten.

Het werkt zeker. Sinds Brandwolk kantoor heeft in de Oude Boomgaardstraat, staat er altijd een fruitschaal met vruchten klaar.