Case: Vandertekst, naamcreatie en introductie nieuwe bedrijfsnaam

Voor ons eigen bureau (Brandwolk is geen bedrijf, maar een digitale publicatie van Vandertekst) zochten we in 2009 een bedrijfsnaam. Tot dan toe werkte ik als eenmansbedrijf onder eigen naam.

De aanleiding was dat we in verhouding tot de meeste andere tekst- of creatiebureaus een ongebruikelijk breed aantal soorten teksten en communicatie produceren: journalistiek, bedrijfsjournalistiek, reclamecampagnes, mailingconcepten, brochures, radiocommercials, slagzinnen, fictie, websites, bedrijfsfilmscripts, boekredactie, ghostwriting, speechwriting, restaurantrecensies, detectiveverhalen, buzzmarketing, pr-teksten, liedteksten en naming. Één naam zou deze activiteiten op een geloofwaardige manier moeten vertegenwoordigen naar de buitenwereld.

Het werd een proces van maanden, want klanten gaan voor. Een van de kanshebbers die toch afvielen was Brandwolk (hier alsnog gebruikt). De doorbraak kwam na een lezing bij naamgevingsbureau Markeys, waar verteld werd dat onderzoek heeft laten zien dat mensen vaak de voorkeur geven aan namen die een beetje lijken op de eigen voor- of achternaam, al is het maar een gelijke beginletter. Dit gegeven probeerden we de dagen erna uit als naamcreatieprocédé met al snel de uiteindelijke winnaar als resultaat.

‘Vandertekst’ was een schot in de roos. De naam combineert het voorvoegsel van de oude eenmanszaaknaam met ultrakort en -bondig de algemene noemer van alle diensten: tekst. De spaties verdwenen uit de naam voor wat meer merkgevoel, een betere internetnaam, vanwege de gewoonte dat Nederlands Amerikanen hun naam aaneenschrijven (Vanderbilt, Vandenberg, etc.) en om te voorkomen dat mensen denken dat het een persoonsnaam is. We hebben maar drie keer post gekregen met de aanhef  ‘geachte heer Van der tekst’, waarvan maar één keer in een opdrachtbevestiging.