Het merknaamgeneratortopic revisited (1)

Met afstand de best bezochte pagina op deze site is mijn lijstje met merknaam- en bedrijfsnaamgeneratoren en andere digitale hulpmiddelen. De komende tijd gaan we aan dat onderwerp een paar berichten wijden. De eerste vraag: hoe bouw je eigenlijk een merknaamgenerator?

Een omschrijving van een primitieve bedrijfsnaamgenerator staat hier omschreven, door een bedrijf dat uiteindelijk de naam Yipit vond. De belangrijkste eerste stap was om de zoektocht te beperken tot een korte naam die als domeinnaam beschikbaar was. Bovendien zou er in eerste instantie gezocht worden naar een naam van vijf letters met als laatste twee letters ‘it’, met als patroon voor de eerste drie letters [medeklinker][klinker][medeklinker].

Dit is een overzichtelijke programmeerklus die je bijvoorbeeld met Excel of een programmeertaal als Python uit kunt voeren. De resultaten haalde het bedrijf door een bulk-domeinnaamcheker GoDaddy. Uiteindelijk kwam het zo in een half uur tijd, inclusief programmeerwerk, tot een domeinnaam.

Voor korte, tenminste deels abstracte namen met beschikbaarheid als domeinnaam als absolute voorwaarde kun je met deze methode goed uit de voeten. Het artikel meldt echter dat in 2010 de spoeling met namen op –it al erg dun was.

In een volgende post gaan we kijken of we met deze methode zelf een mooie naam kunnen vinden.