Bepaal de naam van twee nieuwe Grolschbieren

De afgelopen dagen gonsde het al rond in de onomatosfeer dat Grolsch een wedstrijd start waarin consumenten mogen meebepalen hoe de merknamen van twee nieuwe biersoorten zullen luiden. Die wedstrijd start morgen! Het persbericht vertelt niet of de deelnemende bierliefhebbers ook zelf een naam mogen inzenden, maar dat is wel de suggestie. Kans op eeuwige roem in het bierschap dus. Alef de Jong, voorheen naamconsulent bij het Ensched├ęse naamcreatiebureau Markeys, geeft in een filmpje op de Grolsch-site en op de site van zijn huidige bureau Wunder een superspoedcursus biernaamcreatie. De heading van zijn artikel: van een goede naam krijg je dorst.

Ex-naamstrateeg van The Luminaries en schrijver van De Bedrijfsnamenfabriek Erwin Wijman valt De Jong met een tweet bij:

tweet-erwin-wijman-over-bier

Nu de vraag: klopt dit? Kan een naam in zijn eentje dorst of zin in bier veroorzaken?

Ik denk dat dat alleen lukt met het woord ‘bier’ in de naam. Maar het is ook niet nodig dat de naam dorst veroorzaakt. Die heb je als het goed is al, wanneer je voor het bierschap staat. Mijn biernaamverzintip tip luidt daarom:

Een goede naam voor een nieuw biertje maakt nieuwsgierig.

Daar zijn namen prima toe in staat. Zeker in combinatie met het gebruikelijke reclamegeweld dat we van Grolsch mogen verwachten.