Bronnen

[jbox width=”300″ radius=”1″]

Inhoud

1 Boeken over merknamen en naamcreatie
2 Boeken over merken
3 Boeken over taal en typografie
4 Artikelen in wetenschappelijke tijdschriften

[/jbox]

1 Boeken over merknamen en naamcreatie

  • Boom, Ton den, Merken worden woorden, Nijmegen: BnM Uitgevers 2007.
  • Frankel, Alex, Wordcraft – The Art of Turning Little Words into Big Business, New York: Three Rivers Press 2004.
  • Morris, Evan, From Altoids to Zima – The Surprising Story behind 125 Famous Brand Names, New York: Simon & Schuster 2004.
  • Heer, Johan de, The Attention Selection Model – The Effectiveness of Conspicious Brand names (proefschrift), Katholieke Universiteit Brabant: Tilburg 2001.
  • Latour, Susanne, Namen maken merken – Handboek voor de ontwikkeling van bedrijfs- en productnamen (vert. uit het Duits), Addison Wesley Longman: Amsterdam 1998.
  • Riezebos-Maliepaard, Joyce en Riezebos, Rik (red.), Verzamelde Merken – De betekenis van 3166 namen van producten en bedrijven verklaard, Sdu Uitgevers: Den Haag 2004.
  • Rivkin, Steve en Sutherland, Fraser, The Making of a Name – The Inside Story of the Brands We Buy, New York: Oxford University Press 2004.
  • Wijman, Erwin, De bedrijfsnamenfabriek – trends en kuddegedrag, Amsterdam: Nieuw Amsterdam 2007.

2 Boeken over merken

  • Franzen, Giep en Bouwman, Margot, De mentale wereld van merken, Alphen aan den Rijn: Samson 1999.
  • Lindstrom, Martin, Brand Sense – Sensory Secrets behind the Stuff we Buy, Londen: KoganPage 2005, 2010.

3 Boeken over taal en typografie

  • Boom, Ton den, Stijlfiguren, Den Haag: Sdu 2001.
  • Cuddon, J.A., Dictionary of Literary Terms and Literary Theory, London: Penguin 1991 (1976).
  • Dubois, J., Edeline, F., Klinkenberg, J.M., Minguet, P., Pire, F. en Trinon, H., Rhétorique générale – par le Groupe Mu, Librairie Larousse: Parijs 1970.
  • Treebus, Karel F., Symbolenwijzer – Een praktische gids voor gedrukte tekens en symbolen, Amsterdam: Amsterdam University Press 2007.

4 Artikelen in wetenschappelijke tijdschriften

  • Brendl, C. Miguel; Chattopadhyay, Amitava; Pelham, Brett W. en Carvallo, Mauricio, ‘Name Letter Branding: Valence Transfers When Product Specific Needs Are Active’, Journal of Consumer Research, Vol. 32, No. 3, pp. 405-415, 2005.
  • Díaz Pérez, Francisco Javier, ‘Sperber and Wilson’s Relevance Theory and Its Applicability to Advertising discourse: Evidence from British Press Advertisements’, Atlantis, Vol. 22, No. 2 2000, p. 37-50.
  • Hüning, Matthias: ‘Monica en andere gates. Het ontstaan van een morfologisch procédé.’ In: Nederlandse Taalkunde 5/2, 121-132, 2000.
  • Klink, Richard R., ‘Creating Brand Names with Meaning: The Use of Sound Symbolism’, Marketing Letters, Vol. 11, No. 1 2000, p. 5-20.
  • Lowrey, Tina M.; Shrum, L. J. en Dubitsky, Tony M., ‘The Relation between Brand-Name Linguistic Characteristics and Brand-Name Memory’, Journal of Advertising, Vol. 32, No. 3 2003, p. 7-17.
  • Özbal, Gözde en Strapparava, Carlo, ‘A computational approach to automatize creative naming‘, Proceedings of the 50th annual meeting of the Association of Computational Linguistics (ACL-2012), Jeju Island, Korea, juli 2012.
  • Özbal, Gözde, Strapparava, Carlo en Guerini, Marco, ‘Brand Pitt: A corpus to explore the art of naming.’, in: Proceedings of the eighth international conference on Language Resources and Evaluation (LREC-
    2012)
    , Istanbul 2012.
  • Stock,Oliviero and Strapparava, Carlo, ‘Laughing with HAHAcronym, a Computational Humor System’, in Proceedings of the 21st national conference on Artificial Intelligence – Volume 2. p 1675-1678, AAAI Press 2006.
  • Yorkston, Eric en Menon, Geeta, ‘A Sound Idea: Phonetic Effects of Brand Names on Consumer Judgments’, Journal of Consumer Research, Vol. 31, No. 1 2004, p. 43-51.