Citaten over naming

Who shouldn’t be part of your naming team: Your husband. Your wife. Your kids. Your hiking buddy. Your administrative assistant. Your nine best friends. You get the idea. Sometimes testing name ideas with a focus group can have value, if it’s done rigorously and strategically. But just canvassing people you know for their opinions—and then allowing yourself to be swayed by those opinions—is asking for trouble. Generally people need to understand the naming strategy and hurdles, and see the names contextualized, as they would in the marketplace, before they can recognize the best choices. And it’s a rare person who can appreciate a truly distinctive name right off the bat, without having some time to warm up to it.
(brochure van Catchword.com)

Het stomste wat je dan kan doen, is je merknaam verbouwen tot hij te registreren is als dotcom-adres.
(Roy van der Maas, op Naem.nl)

Overlijden ten gevolge van verwarrende naamgeving van medicijnen bedraagt 8 tot 25 procent van alle medische fouten.
(Zigila.nl)

Your name does not need to convey trust and credibility. Just about every client asks us to communicate that their business is “trustworthy,” “credible,” and “high quality.” While important, these brand attributes make for hopelessly boring business names.
(Eat my Words.com)

Het gaat vaak mis als directeuren zélf een ingeving hebben. Aan de keukentafel, glas wijn erbij. Dat wordt al snel de werknaam, die dan niet meer losgelaten wordt omdat niemand hem tegenspreekt. Maar het gaat om je markt. Wat werkt dáár?!’
(Christian Knaap, oprichter van naamcreatiebureau Naem, geïnterviewd door de Telegraaf, 2012)

Preparation for naming can be likened to the training of a track athlete. The training is not just to get the sprinter in great shape, but also to enable the sprinter to go on automatic pilot on those days when he or she doesn’t feel like running fast. The body knows what it’s been taught.
(Rivkin, Sutherland, in het boek: The Making of a Name)

I decided to put my journalism career on hold and cross over. Eventually I’d spend more than two years trading my work as a journalist (one dollar per word) to work full-time as a namer ($25.000 plus per word), living at the intersection between creativity and corporate strategy.
(Alex Frankel, in het boek: Wordcraft))

Onderscheid is een groot goed, maar herkenning ook. Anders ga je helemaal los en zou je op heel rare namen uitkomen. Opdrachtgevers zijn daar niet van gediend en met recht niet. Zij stellen grenzen. Uit de rijtjes namen die wij voorstellen maken ze vaak veilige en herkenbare keuzen.
(merkenspecialist Ivo Grupping in het boek: De Bedrijfsnamenfabriek)

A bad brand name can build a wall of sales resistance.
(Rivkin, Sutherland, in het boek: The Making of a Name)

De X is een krachtige, mannelijke letter, met positieve associaties.
(merknamenspecialist Alef de Jong in het boek: De Bedrijfsnamenfabriek)

Sound symbolism is often the key. The sound ‘cl’ in cluster, clot, clamp, close, clique signifies ‘togetherness’. Hence a name like ‘Clio’ for a small but cosy car.
(Appella.net)

(…) the sound of a brand name can communicate information about the product, e.g. its size, speed, strength, weight, etc. Brand name sounds can convey product- related information either in the presence or absence of supporting marketing communications.
(Richard Klink, in het artikel: Creating Brand Names With Meaning)

Een productnaam moet aan heel andere voorwaarden voldoen dan een bedrijfsnaam. De naam van een product moet veel communicatiever zijn, zodat de consument weet wat hij koopt. De naam van een grote organisatie kan beter abstract zijn. Neem KPN en IBM. Wie weet nog waar die afkortingen voor staan? Een nieuwe merknaam moet geladen worden. Dat lukt het best als hij uniek en neutraal is.
(Michael Dijkstra Taurel, geïnterviewd door De Volkskrant, 2007)

De naam is het fundament van een merk dat je nog moet bouwen. Er bestaan eigenlijk geen goede of slechte namen.
(Dolph Heyning, geïnterviewd door Het Financieele Dagblad, 2006)

Everybody loved the Walkers’ Cajun seasoning so much, that pretty soon it needed a name. To the folks who came into the deli asking to take home the Cajun seasoning, TW would often proclaim, “When you use this seasoning, the food tastes so good, it’ll make you want to go home and slap ya mama, because she could never make anything taste that great.” And that’s how the Walker & Son’s Cajun brand Slap Ya Mama was born in the proud Cajun town of Ville Platte, Louisiana.
(http://www.slapyamama.com)

Every word consists of a series of letters, each with a different structure. The contrasts of structures make each word unique. For instance, the contrasts between the structure of letters in film are weak, in keys strong.
Willi Kunz, in: Typography – Macro + MicroestheticsWie gewone woorden gebruikt, zal lang onvindbaar zijn.
Madeline du Perron van Globrands (bron: Volkskrant)

Wat zegt Heineken over bier, Philips over licht? Het had net zo goed Philipsbier of Heinekenlampen kunnen zijn.
Joachim ter Haar van Zigila (bron: Volkskrant)

I was looking for a name that sounded natural. Eleanor Rigby sounded natural.
Paul McCartney

Naamcreatie is in feite een journalistieke business. Het gaat erom welk verhaal je wilt vertellen en hoe je dat doet.
Erwin Wijman

Words are all just useless sound / Just like cards, they fall around
The Psychedelic Furs