Technieken: verkorten en samenvoegen

Een overweldigend aantal merknamen is gebaseerd op verkortingen en samenvoegingen. Het is de meest productieve methode om unieke merknamen te verkrijgen. We lopen de mogelijkheden hier kort langs.

Eenvoudige beginletterafkorting

Zoals IBM, JVC en V&D.

Als woord gemodelleerde beginletterafkorting (acroniem)

Zoals Bol (Bertelsmann On-Line), Yahoo (Yet Another Hierarchical Officious Oracle), Roteb (Reiniging, ontsmetting, transport en bedrijfswerkplaatsen).

Welluidende samenvoeging van verkorte woorden

Je kort bijvoorbeeld af tot beginlettergrepen of andere woordsnippers en voegt ze samen tot een welluidend geheel (Gestapo, Interpol).

Contractie

Afkortingen met de begin- en eindletter, eventueel met aanvullende letters (Pez), of door bijvoorbeeld alle klinkers weg te laten (Blvd, Mtn. Dew, Rlvnt).

Verkorten van een enkel woord

Voorbeelden van verkortingen uit de natuurlijke taal zijn disco voor discotheek en Hannes voor Johannes. Een populaire techniek is het snoeien van de slotletter om zo een unieke merknaam te krijgen (Arriva, Sapph).

Portmanteau

Het doel van een portmanteau is om door de samenvoeging van twee (of meer) woordsnippers een geheel nieuw woord te krijgen. Standaardvoorbeelden zijn brunch en motel. Wanneer je woorden op een overlapping van spelling of klank kunt samenvoegen, ontstaat een woordspeling (Groupon), maar het kan ook droog, zonder overlap (Microsoft). De grens met het Gestapo-type afkortingen is niet scherp te trekken.

Inkorten + affixatie

Het inkorten van een basiswoord, waarbij je een voor- of achtervoegsel toevoegt. Schoolvoorbeeld is Brillo, waarbij het woord Brilliance is ingekort en voorzien van de uitgang -o. Populair zijn (pseudo)Latijnse voor- en achtervoegsels, omdat die in de gehele westerse wereld herkenning oproepen (Prodent, Zendium). Voor- en achtervoegsels van merknamen voegen lang niet altijd betekenis toe.

Samenstellingen

Bijvoorbeeld: Coca-Cola, Walkman.